Carita Babad nyaeta carita anu eusina ngandung unsur sajarah, atawa sajarah anu dibumbuan ku unsur carita.
DAFTAR ISI :
1. BABAD BANDUNG
2. BABAD TASIKMALAYA
3. BABAD CIJULANG
4. BABAD GALUNGGUNG
5. BABAD CIREBON KUNINGAN
BABAD
BANDUNG
Sawarehna jalma-jalma kiwari nu sapopoe
nyeuseup hawa Kota Bandung, kawasna bae langka anu daek nyawang hese-beleke
ngadegkeun jeung ngawangun ieu kota.
Buktina aya keneh, mun teu rek disebut loba oge, anu apilain kana aturan-aturan enggoning ngamumulena.
Buktina aya keneh, mun teu rek disebut loba oge, anu apilain kana aturan-aturan enggoning ngamumulena.
Padahal memeh aya teh euweuh heula. Memeh jadi kota, leuweung heula. Memeh rame, tiiseun heula. Jeung memeh resik, ramijud heula.
Beunang saha eta teh ?
Karya karuhun-karuhun urang
baheula. Hasil gawe jalma-jalma samemeh urang ayeuna.
Aranjeuna banting-tulangna
mah. Urang kari senangna.
Kulantaran kitu, kacida
teuing pantesna, lamun gawe urang cicing-cicing sila ipis, ngararasakeun
kagenahan ladang kesang batur. Mistina urang teh kudu rancage. Nu ruksak
diomean nu goreng dialusan, nu geus aya dipiara jeung nu euweuh diayakeun
rasakeuneun anak-incu jaga (engke). Kilangbara kitu, atuh ulah ngarurujit atawa
ngaruksak.
Tah ku eta sabab eta, nu
nulis rek ngajak ka balarea mulangkeun panineungan ka jaman-jaman anu geus
kaliwat, supaya nyaho yen kota Bandung nepi ka bisa kieu teh, lain hasil
nangkeup tuur. Tapi buahna pangorbanan nu pohara gedena jeung berjuang nu
ratusan taun lilana, tur bari henteu babari deuih.
Seueur sepuh nu ngawitan
kagungan damel ngabukbak leuweung keur pikotaeun teh, nyaeta R.Indradiredja nu
nganggo gelar R.Adipati Wiranatakusumah, Dalem Bandung anu ngasta Kabupaten
Bandung ti taun 1794 nepi ka taun 1829
Dina taun 1810 anjeunna
nampi piwarang Gubernur jenderal Daendels mindahkeun dayeuh Bandung ti
Citeureup (Dayeuhkolot) ka Cikapundung (Bandung Kiwari) sangkan ngadeukeutan
Jalan Raya Anyer Panarukan. Ari maksudna Tuan Besar, pikeun ngagampangkeun
hubungan antara Puser Daerah.
Puguh bae ieu teh lain
enteng-enteng pagawean, lain sanghareupaneun memeh sasarap, kawantu kaayaan
patalimarga harita pohara sulitna. Atuh tempat nu rek dipindahan masih keneh
leuweung geledegan.
Jaba ti eta adat
kepercayaan nu baheula kudu dipageuhan deuih, yen nyumponan caturangga karuhun,
nya eta tempat nu hade perenahna, sangkan bisa ngadatangkeun kamahmuran ka
nagara.
Kurang leuwih sanggeusna
kaluar, surat parentah gubernur Jendral dina tanggal 25 Mei 1811, dayeuh
kabupaten teh kakara bisa dipindahkeun ti Citeuruepna. Tapi kitu oge teu bisa
sakali jadi, mimitina mah ucla-acle caung-caung heula.
Sanggeus sababaraha kali
pipindahan, nya meunang tempat nu merenah cumpon kana caturangga karuhun.
Kaayanana bahe ngaler dengdek ngetan cenah mah urut pangguyangan badak putih.
Ari perenahna kuloneun Kantor PLN ayeuna nu harita mah masih keneh leuweung
gerotan.
Jelema-jelema nu
digarawekeunana timimiti ngabukbak leuweung nepi kanyieun Gedong Kabupaten
kabeh urang lembur Balubur-Hilir nu keuna ku ku lakom-gawe (herendienst =
herdines). Bisa jadi maranehna teh nu kungsi dikerjapaksakeun ku Daendels waktu
nyieun jalan gede (Jalan Raya Pos) tea.
Jasa maranehna ku dalem teu
dilalaworakeun. Sanggeus kabupaten rengse, eta jelema-jelema teh dimerdekakeun
tina herendienst. Tah minangka pangeling-ngelingna ti mimiti harita lembur
pamatuhanana (Balubur-Hilir) diganti ngaranna jadi kampung, Merdika (Merdika
Lio) tug nepi ka kiwari.
Beres gedong Kabupaten, nya
lajeng Kangjeng miwarang ngadamel masjid.
Eta dayeuh kabupaten nu
anyar teh dingaranan Bandung.
Bandung hartina Gede.
Ayeuna ieu teu kecap geus teu ilahar dipake. Paling-paling sok kadenge dina
carita-carita pantun, saperti bale bandung, leuit bandung jeung sajabana.
Saur Pa Akip
Prawirasoeganda almarhum kieu : Luluhur urang Sunda nyieun tempat ngaran
Bandung teh, lain pedah di dinya (palebah Kantor PLN, ayeuna.) aya sumur gede
nu tara saat tapi dipake perlambang oge supaya bisa narik daya ku maksudna eta
kecap. Sabab di bangsa urang mah baheula entong boroning sipat barang, najan
ngaran naon bae ngabogaan daya gaib. Nu matak dina ngaran oge dipilih anu hade,
supaya budakna jadi mulus, salamet hirupna.
Kajaba ti eta kecap Bandung
teh tina dina harti kabujanggan, sindir tina bendungan napsu atawa bandung nya
eta rakit pangganti meuntas atawa lalayaran.
Jadi Bandung teh ngandung
harti malahmandar kakuatan daya gaibb eta ngaran ka hareupna bisa narik daya
pangbendung napsu angkaramurka pingeusaneun meuntas kana kasalametan,
kamulyaan, kaluhuran Nusa jeung Bangsa. Kitu saur Pa Akip.
Dalem R. Adipati Wiranatakusumah
pohara rajinna, nepi ka loba rahayat ti mana-mana, anu bubuara di dayeuh
Kabupaten anyar.
Kangjeng Dalem jadina
Bupati di kota anyar teu lami, mung 18 taun. Kabujeng mulih ka jati mulang ka
asal, dipundut ku Nu Rahayu, dina taun 1928.
Dipendemna di pungkureun
Masjid Agung Bandung. Nya sabada pupus anjeunna katelah Dalem Kaum.
Nurutkeun salsilah sajarah,
Bupati R. Adipati Wiranatakusumah teh, tarahing Pajajaran, teureuh Prabu
Siliwangi, ti putrana nu jenengan Sunan Permana di Puntang.
BABAD TASIKMALAYA
Nurutkeun tina prasasti Geger Hanjuang nu kapanggih di suku gunung Galunggung, poe jadi kota Tasikmalaya teh tanggal 21 Agustus taun 1111 Masehi.
Dina abad ka-8 nepi ka abad 12, di Tasikmalaya teh aya pamarentahan dina wangun kabataraan, pusat pamarentahan nana di Tawang atawa Galunggung. Anu kungsi jadi batara waktos harita teh nyaeta, Sang Batara Sempak Waja, Batara Kuncung Putih, Batara Kawindu, Wastu Hayu, Hyang Ratu Galunggung.
Pamarentahan kabataraan robah jadi karajaan Galunggung. Nu jadi rajana nyaeta Batari Hyang Galunggung, Rakean dermasiksa, Ratu Saunggalah Prabu Ragasuci, Sang Lumahing Taman, Ratu Galung Sakti, Ratu Sembah Golek, Ratu panyongsongan, Sang Lumahing Gunung Raja.
Saterusna, dina abd ka-15 nepi ka abad 16, pamarentahan di Tasikmalaya teh mangrupa bagian tina karajaan pajajaran. Pusat pamarentahan nana di Sukakerta. Rata-rajana nu kungsi marentah di antawisna nyaeta :
• Sri Gading Antek, Dalem
• Sukakerta atawa Dalem
• Barayuda, Lembujaya atawa
• Dalem Santawaon, Entol
• Wiraha, jeung Wirawangsa.
Dina mangsa panjajahan Walanda, kurang leuwih taun 1641, ngadeg pamarentahan Kabupaten Sukapura. Ibu kotana di Leuwiloa. Nu marentah panghelana nya eta Bupati Ki Ngabehi Wirawangsa.
Nu diteruskeun ku J. Manggala, Anggadipa, Subamanggala, Sacapati, Jaya Anggadireja, Jaya Manggala II, Anggadipa II, R.T. Suryalaga, Anggadipa II.
Ibu kota Kabupaten Sukapura kungsi
ngalaman pindah ti Leuwiloa ka Empang di Sukaraja, saterusna pindah ka
Manonjaya. Dina tanggal 1 Oktober 1901 ibukota kabupaten Sukapura di Manonjaya
pindah ka Tasikmalaya.
Sanggeus di Tasikmalaya, ngaran
kabupaten Sukapura diganti jadi Kabupaten Tasikmalaya nepi ka ayeuna.
Kiwari kabupaten Tasikmalaya dibagi dua, nyaeta pamarentahan
kabupaten Tasikmalaya jeung kota Tasikmalaya. Kabupaten mah dipimpin ku bupati, sedengkeun kota mah dipimpin ku
walikota.
BABAD
CIJULANG
Kanggo urang Cijulang
pituin mah, ngadangu istilah sajarah cijulang tantos emutan teh ngalayang kana
“Sajarah Cijulang” anu sok diaos waktos "Ngabukutaun". Nurutkeun
Sajarawan Sunda Prof. Dr. Edi S. Ekadjati, naskah “Sajarah Cijulang” kalebet
naskah sunda buhun golongan babad, diserat dina Basa Sunda nyampur jeung Basa
Jawa, ngango huruf Arab Pegon. Salah sahiji kopi “Sajarah Cijulang” janten
koleksi Perpustakaan Nasional nomber SD 206 B nanging ieu mah tos ditranselasi
kana aksara laten. Eusina ngajerentekeun silsilah, ti ngawitan Nabi Adam dugi
ka pakolotan Cijulang; teras wae ngalalakon Aki Gede jeung Nini Gede. Namina
oge naskah buhun, dina “Sajarah Cijulang” antara kanyataan sareng dongeng
sigana nyampur janteun hiji. Jang Langas dianggap luluhur Cijulang numutkeun
“Sajarah Cijulang” mah, linggih na di Taal, gaduh putra sapuluh, genep anu
tumetep di Cijulang yaeta Sabarudin, Karangmawangsa, Sukamawangsa, Parajasinga,
Martadimangsa, sareng Ayuwetan.
Ari Aki jeung Nini Gede anu
ngalalakon dina “Sajarah Cijulang”, lanceuk pangedena Jang Langas, urang
Kedungrandu, ayeuna eta tempat aya keneh, jadi ngaran hiji desa di Kacamatan
Patikraja Kabupaten Banyumas. Ari nu jadi cukang lantaran Aki Gede abur-aburan,
kusabab kahayang Kenjeng Sinuwun nu jadi panguasa di Banyuwas ngawin anak awewe
Aki Gede teu disaluyuan. Inggis ku bendu Sinuwun jeung ngadenge beja rek
dirurugan, Aki jeung Nini Gede sabondoroyot dibaturan ku sawidak kuren terus
mentas di Jaranmaganti (Cimanganti) teras linggih di Pakemitan. Hariwang
kapanggih ku pasukan Sinuwun, mindah deui Aki Gede teh ka Cikaso terus ka
Kolemba, Bojong Cikur, Bubulak Karang Simpang, Binangun, terus ka Nagrog rek
neangan tempat pinagaraeun tapi geus eweuh nu suwung, teras balik deui ka
Binangun nembong geus aya Gandek Sinuwun nu dipiwarang neangan Aki Gede
saparakanca. Teras eta Gandek ku Aki gede dibadamian sangkan ngadehes ka Dalem
Sukapura anu kagungan nagara, ari aki gede terus neangan tempat pinagaraeun,
mimiti ka tempat nu jadi Lembur Sarakan, Cikadu, Cikawung, Pepedan, Cipanengah,
Sipatahunan, Cipakawuk, jeung Gurago anu teras dijadikeun lembur ngalih ti
Binangun.
Ngarasa mantep di Gurago,
terus Aki Gede nitah anak awewena jeung minantuna ka Sukapura ngadeheus Kanjeng
Dalem, nu harita ngarana Dalem Tambela. Harita Cijulang teh asup ka
wilayah Sukapura sanes Galuh siga ayeuna, dina “Sajarah Cijulang”
kacarioskeun yen anu janten kapala pamarentahan teh Dalem Tambela di Sukapura,
jadi kurang leuwih Aki Gede teh jumeneng dina mangsa Cijulang masih keneh
janten bagian ti Sukapura anu ayeuna mah gentos nami janteun Tasikmalaya.
Sapertos
dicutat di luhur, Cijulang zaman Aki Gede sanes bawahan Galuh tapi Sukapura anu
ngagusti ka Karajaan Mataram, eta teh kulantaran nalika Karajaan Galuh runtuh
dina taun 1528 wilayahna mung kantun saalit. Waktos Sunan Amangkurat I janteun
Raja Mataram, struktur wedana/bupati dihapus, digentos janten Ajeg, aya 12 Ajeg
di wewengkon Mancanagara Kilen, salah sahijinya Sukapura. Taun 1677, wilayah
ieu dipasrahkeun ka VOC teras jadi bawahan Bupati Kumpeni di Cirebon, status
ieu teu robah waktos VOC bangkrut digentos ku Pamarentahan Hindia Walanda,
nembe dina tahun 1864 dialihkeun janteun bagian ti Karesidenan Priangan.
Waktos
Pamarentah Walanda ngayakeun reorganisasi wilayah, dumasar kana Staatsblad 425
tahun 1931, Cijulang masih keneh janten kawadanaan anu lebet ka Kabupaten
Sukapura, harita nu janten Wadana, R. Somawirya.
BABAD
CIREBON
Babad Cirebon nyaeta karya
sastra sejarah anu disusun dina tengah abad ka-19 di Cirebon jeung nyaritakeun
kamekaran kasultanan Cirebon ti awal nepi ka mangsa panjajahan Inggris Pulo
Jawa, Karerean carita (leuwih ti 50%) nyaritakeun Sunan Gunung Jati salaku nu
nyebarkeun agama Islam di Jawa Kulon jeung nu ngadegkeun Kasultanan Cirebon.
Disalin sababaraha kali sawatara dina proses nyalin teks teh ngahasilkeun
sababaraha versi anu beda-beda masalah dina Priangan diterjemahkeun atawa
disadur dina bahasa Sunda sakapeung mah make judul anu beda kayaning sajarah
lampah para wali kabeh (Riwayat Perilaku jeung Perbuatan Para Wali).
Naskah-naskahna kiwari aya
di perpustakaan Nasional Jakarta Universiteits Blibietheek Laiden (Negeri
Belanda), British Musium (London Inggris), Musium Sri Baguda Bandung jeung di
unggal inividu jalma di Jawa Kulon. Ulikan kana Babad Cirebon teh geus
dilakonan ku J.L.A. Brander jeung RA Kern tapi kawetasan puser ulikanana
wungkul kana alih aksara (tina huruf arab kana huruf latin) jeung edisi teks
dumasar dua naskah (Br 36 jeung Br.107) nu kiwari disimpen Perpustakaan
Nasional Jakarta kalawan panganter ulikan sarta ringkasan eusi dina bahasa
Walanda ka rereaan edisina nyaritakeun hal iwal Sunan (tunung) jati kabut, wali
songo sacara tradisional mah Babad Cirebon teh ku masyarakat Cirebon dianggap
sajarah.
BABAD KUNINGAN JAWA BARAT
Sateuacana taun 1740,
Cipanas mangrupakeun Cantilan ti dayeuh
Cigadung. Cipanas anu mangrupakeun Cantilan ti Cigadung ngagaduhan
kahayang nyaeta ngatur pamarentahan sorangan. Alesanana elmu-elmu anu dipiboga
ku tokoh-tokoh masyarakar di dayeuh Cigadung sarua jeung anu dipiboga di daerah
Cantilan. Did ayeuh Cigadung aya acara hajatan, diantarana tokoh eta ngondang
ka tokoh-tokoh Cabtilan. Ku sabab datangna telat dahareun anu dihidangkeun
kanggo para tamu ti Cantilan robah wujudna janten sadaya aratah deui. Bakakak
hayam jago robah jadi hirup deui nepi bisa kongkorongok deui. Komo deui
dahareun anu sejena tina sayuran jadi aratah deui.
Masih nuju hajatan di dayeuh
Cigadung, tokoh-tokoh ti Cantilan ngahadiran. Ngahadiranana teh mawa lisung
kaahengan anu teu masuk akal. Kaahengan eta lisung teh bisa leumpang sorangan
diringken ku tokoh-tokoh nu beak ngahadiran hajatan eta lisung teh haluma di
aradu nepi ka katingburicak ngaluarkeun seuneu. Atuh dupasamoan teh mani ribut
ting koceak sarieuneun kahuruan. Tah kitugeuning kabisa karuhun baheula mah,
araheng. Sabalikna di Cantilan aya hajatan. Tokoh anu ti Dayeuh di undang wae.
Bewara undangan nepika 3 kali teu acan datang keneh bae. Kusabab urang Cantilan
keuheuleun di undang teu datang bae, urang Cantilan teh ngutus deui salah
saurang tokoh, kakara manehanana daratang.
Kusabab asa dihina, tokoh
masyarakat Cantilan hayang nembongkun elmu elmu anu dipibogana. Waktos tamu
masih diperjalanan keneh, pribumi meuncit munding. Waktos undangan daratang
munding teh keur disisit, para tamu dipiwarang caralik heula di balandongan.
Nembe oge para tamu caralik dadak sakala eta munding teh hirup deui, terus
ngobrak ngabrik tamu anu nuju caralik. Terus ngubrak ngabrik tamu nu aya anu
nuju caralik. Geus pasti nimbulkeun kaributan jeung papaseaan. Nu ngakibatkeun
kampung eta katelah jadi kampung Cipanas.
Saur para karuhun baheula,
di dayeuh Cantilan aya sumber cai panas, tapi dugi ka ayeuna dayeuh cigadung teh ngarana bae Cipanas. Cantilan
anu karamat nepi ka ayeuna di nagranan “Rama Ketib”lamun aya budak bade disunat
sok dipake ngembang. Jeung ya baru nosk dipake tatapa atawa tempat karumpulna
tokoh-tokoh masyarakat. Dina taun 1980 Cipanas digentos namina janten
“Sukamulya”.
BABAD GALUNGGUNG
Nurutkeun
tina prasasti Geger Hanjuang nu kapanggih di suku gunung Glaunggung, pok jadi
kota Tasikmalaya teh tanggal 21 Agustus taun 1111 masehi. Dina abad ka 8 nepi
ka abad 12, Tasikmalaya teh aya pamarentahan dina wangun kabataraan, pusat
pamarentahanna di Tawang atawa Galunggung. Anu kungsi jadi batara waktos harita
teh nyaeta Sang Batara Sempak Waja, Bata Kuneung Putih, Batara Kawindu, Wastu
Hayu, Hyang Ratu Galunggung.
Pamarentahan
kabataraan robah jadi karajaan Galunggung. Nu jadi rajana nyaeta Batari Hyang
Galunggung, Rakean Dermasiksa, Ratu Saunggalah Prabu Ragasuci, Sang Limahing
Taman, Ratu Galung Sakti, Ratu Sembah Golek, Ratu Panyongsongan, Sang Lumahing
Gunung Raja.
Saterusna
dina abad ka 15 nepi ka abad 16, pamarentahan di Tasikmalaya teh mangrupa
bagean tina karajaan Pajajaran. Pusat pamarentahana di Sukakerta. Rata Rajana
nu kungsi marentah diantawisna nyaeta :
·
Sri Gading Antek, Dalem
·
Sukakerta atawa Dalem
·
Barayuda, Lembujaya atawa
·
Dalem Santawaon, Entol
·
Wiraha, jeung Wirawangsa
Dina
mangsa panjajahan Walanda, kurang leuwih taun 1641, ngadeug pamarentahan
kabupaten Sukapura. Ibukotana di Leuwiloa. Nu marentahna pangheulana nyaeta
bupati ku Ngabehi Wirawangsa. Dina tanggal 1 Oktober 1901 Ibukota Kabupaten
Sukapura di Manonjaya pindah ka Tasikmalaya. Sanggeus di Tasikmalaya, ngaran
Kabupaten Sukapura diganti jadi Kabupaten Tasikmalaya nepi ka ayeuna.