KAMPUNG
ADAT KUTA
Kampung adat Kuta mangrupakeun salah sahiji adat warisan
budaya karuhun urang sunda. Lokasina aya di desa Karangpaningal Kec. Tambaksari
Kab. Ciamis. Ciri khas kampung adat Kuta nyaeta imah bentuk panggung tina papan
atawa bilik jeung sirap tina eurih atawa daun kalapa. Jadi euweuh imah nu
dijieun ditembok atawa make kenteng siga paimahan dikota. Kahirupan sapopoe
umumna masyarakat Kuta nyaeta patani. Dikampung Kuta masih keneh aya wangunan
warisan saperti Leuit, nyaeta wangunan anu fungsina pikeun neundeun pare hasil
panen. Kampung adat Kuta pernah meunang penghargaan Kalpataru dina widang
Penyelamat Lingkungan Kabupaten Ciamis ti Presdiden Republik Indonesia taun
2007.
Ciri khas lainna nyaeta masyarakatna anu someah, balageur
jeung basajan ditambah ku hawa anu tiis matak betah pikeun tamu nu ngahaja
datang ka kampung adat Kuta. Di kampung adat Kuta masih keneh aya nu disebut
leuweung Karamat. Sing saha wae nu asup ka eta karamat, boh masyarakat Kuta boh
tamu kudu muka sendal atawa sapatu jeung kudu ngajaga kaomongan alias ULAH
SOMPRAL... urang salaku turunan urang sunda WAJIB pikeun miropea budaya warisan
Karuhun Urang, salah sahijina nyaeta Kampung Adat Kuta.
Kampung Kuta mangrupakeun hiji dusun di Desa Karang Paningal,
salah sahiji desa di Kecamatan Tambaksari Kabupaten Ciamis, Kacamatan di Ujung
Timur Laut Kabupaten Ciamis anu ngawates langsung jeung Dayeuhluhur Kabupaten
Cilacap Jawa Tengah. Kampung Kuta kaasup salah sahiji Kampung Adat, hal ieu
dumasar kana kahirupan jeung panghirupan Urang Kuta anu masih nyekel pageuh
tetekon budaya jeung adat istiadat buhun. Meureun mun di Tasikmalaya mah
rada mirip jeung Kampung Naga. Tapi di Kampung Kuta mah masih keneh muka
lolongkrang asupna hal anyar, saperti alat transportasi oge alat komunikasi
jeung nu sejenna.
Nyulusur sejarah jeung kaayaan geografis Kampung Kuta sok
asa jauh panineungan. Sok ras kana diri. Hawa nu sejuk jeung tatangkalan anu
masih keneh rajeg nuturusan tentremna hate. Nyawang jaman baheula di
Saung Panyawangan dipirig ku seahna Walungan Cijolang estu matak poho kana
lalangse hate. Bangblas bari tumamprak sabada ikhtiar.
Kampung Kuta sacara
administratif kaasup ka Desa Pasir angin, Kacamatan Tambaksari, Kabupaten Ciamis.
Lemburna teu pati lega, kitu deui jumlah pendudukna. Kahirupan wargana tina
tatanen jeung nyadap kawung. Nu ngatur kahirupan warga, keur kapentingan
pamarentahan diatur ku RT, RW jeung Kepala Dusun, sedengkeun urusan adat
dipupuhuan ku Kuncen jeung kepala adat.
Sanajan Kampung Kuta
teu pati anggang jeung lembur sejenna nu aya di wewengkon Desa Pasir Angin,
tapi boh wangunan imah atawa tradisi kahirupan masarakatna nenggang ti nu lian.
Nurutkeun Pupuhu adat Kampung Kuta, unggal lengkah urang Kuta kudu anut kana
tatali karuhun, saperti ngadegkeun imah, tatanggapan, asup ka leuweung tutupan,
jeung ngurebkeun mayit.
Wangunan Imah
Dina
ngawangun imah teu meunang make bata, jeung semen, rahabna kudu ngagunakeun
kai, jeung awi. itu deui hateup imah kudu make kiray atawa injuk kawung. Oge
teu meunang dipaseuk ku paku nu dijieun tina beusi, atawa waja. Ku kituna
sangkan bahan keur piimaheun tetep nyampak, unggal warga mun ngabogaan anak,
sapoe sanggeusna eta orok gubrag ka alam dunya, bapana kudu melak tutuwuhan pangpangna
kai jeung kiray. Mun eta amanat karuhun dirempak bakal ngadatangkeun mamala ka
pangeusi lembur. Kanu basangkal, hukumana daek teu daek kudu pindah ti eta
lembur.
Nu aheng
nyaeta waktu ngadegkeun imah, sakumna warga nu aya di eta lembur, sabilulungan
ngilu aub ngawangun, sarta teu kaci meunang buruhan. Ngan tangtu bae nu boga
imah kudu nyayagikeun kadaharan. Nu dibayar teh ngan ukur tukang. Naon pangna
teu meunang make semen jeung bata, cenah baheula, karuhunna waktu munggaran
ngabaladah atawa ngadegkeun lembur, kungsi ngadegkeun wangunan make bahan tina
bata jeung semen. Sangkilang make tanaga ahli, eta wangunan teu ngadeg-ngadeg,
malah ujug-ujug dor-dar gelap, padahal harita teh keur usum halodo. Kitu deui
mun ngawangun jalan, pantrang make bahan tina semen jeung aspal.
Sedengkeun
alesan hateup imah teu meunang make kenteng, sabab kenteng mun geus peupeus teu
bisa balik deui jadi taneuh, hartina bakal ngotoran eta lembur.
Salian ti
eta arsitek imah kudu make suhunan panjang, cindekna teu meunang make pola
wangunan leter l atawa leter U, sarta teu meunang nyanghareup ka beulah wetan.
Tatanggapan
Dina hal
tatanggapan, boh nyunatan, boh ngawinkeun, atawa hajat sejenna, teu meunang
nganggap wayang golek atawa wayang kulit. Nurutkeun Karman, nu jadi sababna
patali jeung kajadian nu tumiba karuhunna. Baheula waktu buyutna nanggap
wayang, aya kajadian nu ngageunjleungkeun, acara hajat ngadadak kiruh, alatan
panganten awewe diiwat ku dalang. Eta kajadian mangrupa wiwirang di kolong
catang, nya gede nya panjang. Tah ku ayana kajadian sarupa kitu, ragrag
pacaduan, sakumna urang Kuta teu meunang nanggap wayang. Kasenian nu sok biasa
dijadikeun media upacara hajatan nyaeta tayuban, reog jeung seni terebang.
Leuweung Tutupan
Umumna
kaayaan leuweung nu aya di wewengkon tatar Sunda geus burindil, tutuwuhana
corengcang alatan loba dijarah ku leungeun-leungeun jalma nu teu boga
tanggungjawab. Padahal unggal leuweung geus ditangtayungan ku undang-undang.
Tapi anehna
teh mun leuweung dijaga ku pamali sok walagri, saperti leuweung tutupan atawa
leuweung larangan nu aya di Kampung Kuta. Eta leuweung nu perenahna aya di
tapel wates Jawa Barat jeung Jawa Tengah tara kagunasika ku leungeun-leungeun
manusa. Unggal warga Kuta atawa warga nu aya di sabudeureun eta leuweung teu
wani ngaganggu eta leuweung, cenah sieun kabadi.
Ti mimiti
asup ka eta leuwuung tartib pisan, kahiji teu meunang make dadampar suku
(sapatu, sendal jeung sajabana), sabisa-bisa kudu nyeker, sarta samemehna kudu
ngumbah suku heula. Salila aya di jero leuweung teu diwenangkeun ngaheot,
nyiduh, kiih sok komo bubuang kokotor mah, oge teu meunang miceun runtah
sambarangan,kakadekan katut ngadurukan. Mun ngarempak eta aturan, bakal aya
mahluk leuweung nu bakal ngerewed jalma nu teu tuhu kana pamali tea. Leupas
tina aya euweuhna mamala, ku ayana pamali saperti kitu kaayaan leuweung kajaga
kabersihanana, moal aya kajadian leuweung kahuruan saperti nu kaalaman leuweung
di tempat lian, jeung salawasna tutuwuhan nu aya di eta leuweung bakal tetep
walagri.
Ngurebkeun Mayit
Mun urang
laha-loho ka Kampung Kuta moal manggihan astana atawa kuburan. Ti baheula mula,
urang Kuta tara pirajeuneun ngurebkeun mayit di lemburna. Mun pareng aya nu
kakapatenan katembong kacida riweuhna, sabab kudu ngurebkeun layon ka tempat nu
rada jauh, nyaeta tonggoheun lembur, aya meureun tilu kilo mah. Malah aya nu
dikurebkeun peuntaseun Walungan Cigalontang. Atuh waktu ngagotong pasaran teh
kudu ngaraas heula walungan. Ceuk Karman, lemburna ngan keur jalma hirup, ulah
ngubur bugang naon bae, kaasup mayit, cenah sangkan eta lembur beresih, anggang
tina panyakit, pangpangna aya amanat ti karuhun nu ngaharamkeun aya astana di
lemburna. Mun dirempak, cenah mah sapangeusi kampung bakal katarajang panyakit
nu hese piubareunana.
Ngaruat Lembur
Dina sataun
sakali, sabada panen atawa saencanna mitembeyan warga Kampung Kuta sok
ngayakeun upacara ruat bumi, eta hajat lembur mangrupa sukuran ka Gusti Nu
Murbeng Alam, nu geus mere kanikmatan ku mangrupa hasil tatanen nu mucekil.
Saencanna prung hajat, kuncen lembur jarah heula ka leuweung tutupan, sarta
ngiriman ka karuhun, sangkan ditarima iman Islamna. Dina prungna acara dibuka
ku tutunggulan, ngiriman, jeung dipungkas ku pintonan seni tayuban.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar